Emoties als hefboom voor conflictoplossing
- Laurent Cardon
- 24 sep 2024
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 28 okt 2024

Een voortdurend evoluerende professionele wereld
Bedrijven opereren in een complexe en snelle wereld. Veel gebeurtenissen die verband houden met het leven van het bedrijf, zoals een reorganisatie, een fusie/overname, een verandering van strategie, een nieuw project, een nieuw lid in het team, een nieuw concurrerend product, budgettaire beperkingen, enz. zullen een impact hebben op de teams.
Om deze vele uitdagingen het hoofd te kunnen bieden, hebben ze onder andere een multidisciplinaire aanpak nodig, de integratie van diverse standpunten en openheid voor multiculturaliteit. Binnen teams zal elke persoon, afhankelijk van zijn representatie van de wereld, zijn waarden of zijn ervaring, onvermijdelijk gebeurtenissen anders waarnemen en analyseren. Als deze diversiteit inderdaad is wat wordt nagestreefd, zullen deze individuele analyses niettemin leiden tot uiteenlopende emotionele reacties bij elk lid van het team. Zonder een gezond beheer van deze emoties kan de teamdynamiek uitgroeien tot conflicten. Posities dreigen stijver te worden, er kunnen onhandige woorden worden gezegd of er kunnen vijandige acties worden ondernomen. Het is dan potentieel een escalatie in de richting van het creëren van coalities, het uiten van dreigingen en, uiteindelijk, in de richting van een confrontatie die destructief is voor iedereen.
Emotioneel management als hefboom voor conflictoplossing
Aan de andere kant kunnen emoties worden
geïdentificeerd (welke emotie voel ik: woede, angst, verdriet, vreugde?) ,
begrepen (wat schuilt zich achter de emotie : de perceptie van een gevaar, een verlies of een opportuniteit; welke waarden, geloven, ervaringen zijn hierbij betrokken en wat is mijn behoefte in verband hiermee?) ,
gereguleerd (wat ga ik hier positief mee doen?) door gezonde expressie binnen de groep.
Een groter emotioneel zelfbewustzijn zal mogelijk leiden tot een grotere empathie door een oprechte interesse voor de emoties van anderen. De deur naar een constructieve en inclusieve dialoog kan dan worden geopend, wat leidt tot het zoeken naar gemeenschappelijke, duurzame en waardecreërende oplossingen. Het werkklimaat wordt gezonder en het welzijn wordt versterkt.
Zelfs als emotiemanagement door bedrijven steeds meer wordt erkend als een gebied van persoonlijke ontwikkeling en leiderschap, blijft er nog steeds een sterke overtuiging bestaan dat emoties geen plaats hebben op het werk. Emotionele vaardigheden zijn echter van cruciaal belang om samen oplossingen te vinden voor de complexe problemen waarmee bedrijven en hun teams te maken krijgen.
Het beheren van emoties als hefboom voor conflictoplossing is een essentieel werkgebied in mijn activiteit als bemiddelaar en conflictcoach. Wilt u het conflictmanagement in uw team verbeteren? Neem contact met mij op om erachter te komen hoe ik u kan ondersteunen.
#conflictmanagement #emotioneleintelligentie #leiderschap #persoonlijkeontwikkeling #mediation #coaching #conflictcoaching #conflict #emoties
Comments