top of page

6 STRUCTURELE oorzaken van conflicten op de werkvloer.

  • Foto van schrijver: Laurent Cardon
    Laurent Cardon
  • 26 nov 2024
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 4 jan

Interpersoonlijke verschillen, zoals cultuur, waarden, opleiding of persoonlijkheid, worden over het algemeen beschouwd als de belangrijkste oorzaken van conflicten. Hoewel deze elementen zeker voor wrijving kunnen zorgen, kunnen ze, als het conflict aanhoudt, slechts het topje van de ijsberg zijn.


Teamwerk rond de structurele elementen van conflicten

Andere oorzaken van conflicten kunnen voortkomen uit diepere bronnen binnen de organisatie zelf: onduidelijke processen, slecht op elkaar afgestemde rollen of ineffectieve communicatie.


Als de spanningen terugkeren, zal het oplossen van de interpersoonlijke dimensie van het conflict zonder organisatorische factoren aan te pakken slechts een tijdelijke oplossing bieden.


Voorbeeld: In een internationaal bedrijf hadden twee afdelingen moeite met samenwerken. Vroege beoordelingen wezen op een gespannen relatie tussen hun leiders als het grootste probleem. Uit verdere analyse bleek echter dat onduidelijke processen en slecht op elkaar afgestemde rollen feitelijk het probleem veroorzaakten. Na het opnieuw ontwerpen van de workflows en het verduidelijken van de verantwoordelijkheden, werd er vertrouwen opgebouwd tussen leiders en teams, waardoor zowel de efficiëntie als de teamcohesie verbeterden.


Als u zich in een vergelijkbare situatie bevindt, probeer dan de onderliggende problemen te analyseren via deze zes niveaus:

  1. Processen en systemen – Zijn processen onduidelijk of inefficiënt? Zijn de systemen gebruiksvriendelijk en de data betrouwbaar? Er ontstaat vaak wrijving als deze tools niet geoptimaliseerd zijn en de processen niet doelgericht zijn voor de mensen die ze gebruiken.

  2. Organisatie – Zijn rollen, verantwoordelijkheden en doelstellingen duidelijk gedefinieerd? Een gebrek aan afstemming kan leiden tot misverstanden, concurrentie en frustratie binnen teams.

  3. Communicatie en besluitvorming – Is communicatie transparant en inclusief? Het ontbreken van informatie of het achterhouden van informatie kan verwarring veroorzaken en het vertrouwen ondermijnen.

  4. Beleid – Zijn het beleid voor de toewijzing van middelen en het salarisbeleid billijk? Onevenwichtig of oneerlijk beleid, of het nu gaat om geslacht, rol of geografie, kan leiden tot concurrentie en wrok.

  5. Strategie – Wordt de bedrijfsstrategie duidelijk gecommuniceerd en afgestemd op de doelstellingen van het team? Een gebrek aan afstemming kan leiden tot conflicterende prioriteiten en geïsoleerde inspanningen.

  6. Cultuur – Bevordert uw bedrijf een veilige en professionele omgeving? Het ontbreken van een gezonde feedbackcultuur of tolerantie voor onprofessioneel gedrag kan de samenwerking schaden.


Om problemen te identificeren, praat openlijk met uw team en identificeer waar zij denken dat het probleem ligt.


Bij YOWS helpen we organisaties conflicten te beheersen door middel van gestructureerde analyse, bemiddeling en coaching, zowel voor individuen als voor teams. Als je de onderliggende problemen wilt aanpakken en een gezonder en effectiever team wilt creëren, neem dan contact met mij op voor een gratis adviesgesprek.

 
 
 

Comments


bottom of page